A hibás teljesítés jogkövetkezményei vállalkozási szerződések esetén 2.

A megrendelő jogai hibás teljesítés esetén – Szavatossági jogok, kártérítés, jogérvényesítés

A hibás teljesítés a vállalkozási szerződések egyik legsűrűbb konfliktusforrása. A megrendelő szempontjából kulcsfontosságú, hogy milyen jogokat és lehetőségeket biztosít a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) a hibás teljesítéssel szemben. E jogok rendszere összetett, ugyanakkor szigorú szabályozáson alapul, hogy a felek jogbiztonsága és az arányos érdekvédelem biztosított legyen.

A szavatossági jogok rendszere

A hibás teljesítés esetén a megrendelő alapvetően kellékszavatossági jogokkal élhet. A Ptk. 6:159. § és következő szakaszai által szabályozott jogok tárgyköre a következő:

  • Kijavítás vagy kicserélés kérése

  • Ellenszolgáltatás arányos leszállítása

  • A hiba kijavítása a megrendelő költségére

  • Elállás a szerződéstől

A megrendelő ezek közül szabadon választhat, azzal a megkötéssel, hogy az általa választott jog gyakorlása nem vezethet aránytalan többletköltséghez a vállalkozó számára, illetve elállásnak nincs helye jelentéktelen hiba esetén.

A hibás teljesítés kártérítési vetülete

A hibás teljesítés következtében a megrendelő vagyonában kár is keletkezhet, amelynek megtérítése a Ptk. 6:142. § értelmében akkor lehetséges, ha a kár a szerződésszegésre visszavezethető, és fennáll az ok-okozati összefüggés. A teljes kár mértékének meghatározása során el kell különíteni:

  • Tapadó károkat (amelyek közvetlenül a hibás szolgáltatás tárgyában jelentkeznek),

  • Következménykárokat (a hibás teljesítés miatti tágabb vagyoni hátrány).

A kártérítés mértékének meghatározása során fontos vizsgálni az előreláthatóságot is: ha a kár nem volt előrelátható a szerződéskötés időpontjában, az alapesetben nem érvényesíthető. Szándékos szerződésszegés esetén viszont minden kár megtérítése kötelező.

A bizonyítási teher

A hibás teljesítés és az abból eredő kár bizonyítása főszabály szerint a megrendelőt terheli. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén azonban hat hónapig fennáll a hibás teljesítési vélelem: ha a fogyasztó hiba jelentkezését jelzi, akkor a vállalkozónak kell bizonyítania, hogy az nem a teljesítéskor, hanem utóbb keletkezett.

Jogérvényesítési lehetőségek

A megrendelő hibás teljesítés esetén érvényesítheti igényét:

  • Békéltető testület előtt (fogyasztói jogviták esetén),

  • Polgári peres eljárásban, ha az egyeztetés nem vezet eredményre,

  • Hatósági vagy szakmai szervek előtt (pl. mérnöki kamara, iparkamara).

A sikeres jogérvényesítés kulcsa a pontos dokumentáció, a hibák rögzítése, és a szerződés pontos tartalmának ismerete. A megrendelőnek minden esetben javasolt szakjogász segítségét igénybe venni, ha a hiba jelentős vagy a felek álláspontja eltérő.

A cikkszorozat első része

Scroll to Top

Join us for

HAPPY HOUR Everyday 5PM-7PM

Beer, sake, wine and cocktails

up to 50% off

HÍVÁS