A hibás teljesítés bizonyításának és a kimentésnek gyakorlati kérdései
A hibás teljesítés jogvitáinak rendezésében kiemelt szerepe van annak, hogy a felek miként tudják bizonyítani állításaikat. A polgári eljárásjog alapelve, hogy mindenki annak a ténynek az igazolására köteles, amelyből jogot formál. Ez azt jelenti, hogy a megrendelőnek kell bizonyítania a hiba létét, a hibás teljesítést, valamint az ebből eredő kárát. A vállalkozó pedig akkor mentesülhet, ha be tudja bizonyítani, hogy a teljesítés megfelelt a szerződésnek, vagy a hiba nem az ő működési körében merült fel.
A bizonyítás eszközei
A hibás teljesítés megállapításához rendszerint szakértő kirendelésére van szükség. A bíróság a perek döntő többségében igazságügyi szakértőt rendel ki, aki megvizsgálja az elkészült művet vagy szolgáltatást, és szakmai alapon megállapítja, hogy az megfelel-e a szerződésben rögzített követelményeknek. A szakvélemény mellett fontos lehet:
-
a teljesítést igazoló dokumentumok,
-
jegyzőkönyvek,
-
e-mailek és levelezések,
-
fotók, videók,
-
tanúk nyilatkozatai.
Minél alaposabb az iratanyag, annál eredményesebb lehet az ügy.
A kimentés lehetőségei
A vállalkozó mentesülhet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy:
-
a hibát a megrendelő utasítása vagy mulasztása okozta;
-
nem állt rendelkezésre megfelelő idő vagy feltétel a hibák kiküszöbölésére;
-
a teljesítés megfelelt a szerződésben foglaltaknak, és a hibák utólag keletkeztek;
-
a megrendelő nem tette lehetővé a teljesítést vagy annak ellenőrzését.
A Ptk. rendszerében a vállalkozó objektív felelőssége érvényesül, amely alól csak kivételes esetekben lehet kimenteni magát.
A bírói gyakorlat tanulságai
A bíróságok döntései rávilágítanak arra, hogy:
-
a hibás teljesítés és a kár nem automatikusan jár együtt;
-
a megrendelőnek aktívan közre kell működnie a hiba feltárásában;
-
a szakértői vélemény kulcsszerepű a perek eldöntésében;
-
a szerződés pontos megfogalmazása nagymértékben befolyásolja a felelősség megállapíthatóságát.