Ahhoz, hogy valóban előrelátó és felkészült legyen egy cégvezető fontos, hogy rendszeresen végezzen konkurenciaelemzést és piackutatást.
Ez igaz a frissen induló vállalkozásokra és a már meglévőkre is; nemcsak az aktuális pozíció megtartásához, hanem a megfelelő léptékű fejlődés érdekében is szükség van ezekre a lépésekre.
A marketing szempontjából is lényeges, hogy mindig naprakész információkkal rendelkezzünk a versenytársakról, mérésekkel és statisztikákkal.
Piackutatás – az optimalizált működés alappillére
Alapvető szükséglet egy vállalkozás optimalizált működése során, hogy piackutatásokat végezzenek.
A piackutatás tulajdonképpen egy adatgyűjtő módszer, amelynél egy specifikus célért történik a piac elemzése.
Ennek során a piaci szereplőket gyengeségeik és erősségeik alapján, valamint a veszélyek és a lehetőségek felmérésével készül az elemzés.
Bár van hasonlóság a piackutatás és a SWOT analízis között, azért az előbbi jóval több mindent megvizsgál.
Azokat a tényezőket elemzi, amelyek a cég és a piac kapcsolatát mutatja meg.
Idetartozik a kereslet-kínálat, a különböző értékesítési lehetőségek, a piaci módosulások, a versenytárs elemzés fajtái is többek között.
A piackutatást már a vállalkozás indításakor lényeges elvégezni, mivel ismerhetjük meg a piaci környezetet, amiben majd működni fog a cég.
Ezenkívül a piacra ható egyéb tényezők is megismerhetők így (versenytársak, célközönség, illetve más gazdasági és politikai erők), aminek köszönhetően valós mutatók segítenek döntéseket hozni, amelyek hozzájárulnak a vállalkozás fejlődéséhez, a megfelelő pozícionáláshoz stb.
Konkurenciaelemzés – ismerd a versenytársaidat!
A konkurenciaelemzés arra összpontosít, hogy jobban megismerjük a cégünk lehetséges versenytársait, vagyis akiknek ugyanaz a célcsoportja, mint nekünk.
Az a legfőbb különbség közte és a piackutatás között, hogy míg az utóbbi alapvetően a kereslet-kínálat kérdést vizsgálja, addig a konkurenciaelemzésnél a kínálat van fókuszban.
A konkurensek, versenytársak analizálása magába foglalja a versenytársak piaci stratégiáját és helyzetét, a szolgáltatások és termékek részletekbe menő monitorozását, valamint részletekbe menően elemzi a gyengeségeiket és erősségeiket.
Pozitívuma az is, hogy rámutat a fogyasztók, vásárlók tevékenységire és magatartására is.
Jobban jár, ha elvégzi a konkurenciaelemzést!
A konkurenciaelemzés során értékes adatokat lehet összegyűjteni, amelyek alapján megfontolt üzleti döntések hozhatók.
Segíthet:
- kiaknázni egy új paci rést,
- fejleszteni a saját szolgáltatásait, termékeit annak tudatában, hogy ismeri a versenytársak gyengeségeit és erősségeit,
- bővíteni a szolgáltatás- és termék választékot,
- elkészíteni és naprakésszé tenni a marketingstratégiádat,
- az árak meghatározásában, valamint az egyedi árajánlatok készítésében,
- meghatározni a referenciaszámot, amivel a főbb marketing teljesítménymutatók kijelölhetők lesznek,
- kiépíteni a tartalommarketing stratégiát.
A piackutatás és a konkurenciaelemzés mellett van még valami, ami hasznos lehet!
Akár meglévő, akár induló vállalkozásról legyen is szó, az tagadhatatlan, hogy a konkurenciaelemzésnek és a piackutatásnak kiemelkedő szerepe van egy cég életében.
A vállalkozás székhelyének szintén nagy jelentősége van, ezért érdemes abban is gondolkodni, hogy székhelyszolgáltatás mellett döntsünk az iroda bérlés helyett.
Ha nem szeretne a küldeményekkel, a hatóságokkal és egy iroda bérleti díjával bajlódni, akkor fontolja meg, hogy igénybe veszi székhelyszolgáltatásunkat!