Bizonyára kevés olyan ember van az üzleti világban, aki ne tudná, hogy mi az, vagy legalább ne hallott volna már az alanyi adómentesség fogalmáról.
Nagyon sok előnye van, éppen ezért nagyon közkedvelt, de mint mindennek, természetesen ennek is vannak árnyoldalai.
Ebben a cikkben most röviden összefoglaljuk tehát az alanyi adómentesség lényegi elemeit, illetve előnyeit és hátrányait.
Ha nincs ÁFA, miért nem választja mindenki ezt?
Az alanyi adómentességről dióhéjban annyit érdemes tudni, hogy se az értékesített termékek, se a szolgáltatások után nem számol fel áfát.
Ezzel tehát értelemszerűen versenyelőnybe juthatnak a piacon, hiszen sokkal alacsonyabb áron tudnak értékesíteni, mint a többi szereplő a szektorban.
Jogosan merül fel tehát a kérdés, hogy akkor miért nem választja ezt mindenki?
Elsősorban azért, mert az alanyi adómentességet köti az éves árbevétel, ezért a legtöbb esetben a KATA-s adózok szokták választani.
A jelenleg érvényben lévő éves árbevétel határ pedig 12 millió forint.
Itt fontos kiemelni, hogy a KATA adózási forma és az ÁFA között nincs összefüggés, tehát elmondható, hogy az, hogy valaki KATA-s, nem egyenesen arányos azzal, hogy alanyi adómentes is.
Az alanyi adómentes vállalkozó tehát ő maga sem tudja elszámolni költségként az áfát, valamint az értékesítendő termékekre és szolgáltatásokra sem rakhatja rá.
Azonban az árpolitikáját érdemes nagyon átgondolni, hiszen amekkora előnyt lehet ebből kovácsolni, olyan nagy hátrányt is.
Kell egy jól kigondolt árpolitika
- Eset:
Mivel a legtöbb viszonteladó cég benne van az ÁFA körben, nekik alapvetően teljesen mindegy, hogy a megvásárolt termék bruttó, vagy nettó, hiszen ők el tudják költségként számolni ezt az adót.
Ilyenkor az, aki alanyi adómentes, és meg szeretné tartani az értékesítői pozícióját a nagyvállalatok körében, továbbra is alacsonyabb árakkal fog dolgozni, ebből viszont az következik, hogy a profitja is alacsonyabb lesz.
- Eset:
Mivel az alanyi adómentes is áfával ellátott, tehát bruttó áron értékesített terméket szerez be, azzal, hogy kiküszöbölje az így keletkezett anyagi kiesést, magasabb áron fogja a terméket értékesíteni.
De mivel az alanyi adómentes vállalkozó nem számolhat fel áfát, így az sem tudja majd költségként azt elszámolni, aki megvásárolja tőle a terméket, vagyis egy magasabb nettó árat kell kifizetnie, és könnyen meglehet, hogy talál a piacon olyan partnert, akinek a bruttó értékesítési ára magasabb, de ha levonjuk belőle az áfát, máris jobban megéri.
Ezzel tehát az alanyi adómentes vállalkozó veszít a versenyelőnyéből.
Megfelelő célközönséget kell választani
Az alanyi adómentességet tehát leginkább azoknak a vállalkozóknak ajánljuk, akik aránylag alacsony költségekkel dolgoznak, valamint leginkább akkor érdemes ezt választani, ha közvetlenül a végfelhasználóknak (magánszemélyeknek) értékesítünk.
Ebben az esetben nyugodtan használhatjuk akár az alacsonyabb értékesítési árat is, ezzel pedig hatalmas előnyt szerezve a versenytársainkkal szemben.
Ha maradt még Önben kérdés a témával kapcsolatban, vagy esetleg már a cégalapításon, cégmódosításon, vagy a székhelyszolgáltatás igénybevételén gondolkodik, akkor keressen minket bizalommal megadott elérhetőségeink egyikén!
11 éves tapasztalattal a hátunk mögött, 100%-os profizmust nyújtunk minden ügyfelünk számára!